Îmi doresc ca articolul trecut să îți fi dat motive să te gândești serios la brandul tău personal (brandul de carieră) pentru că ne așteaptă o realitate deloc confortabilă.
Natural e ca, după ce ți-am dat motive să te gândești la brandul tău personal e să vorbim despre ce este un brand personal. Dar mai întâi hai să vedem ce este un brand.
Ce este un brand?
În 2015, Zidar și Naric au definit brandul ca fiind un semn unic, un simbol, cuvânt sau o combinație între acestea care conlucrează în a crea o imagine care să identifice un produs și să-l diferențieze de competitorii săi.
Am ales definiția aceasta despre brand pentru că am vorbit despre imaginea profesională într-un articol trecut, și vreau ca informația să se lege. Există o diferență între imagine, ca și parte vizuală a noastră (cea despre care am vorbit în respectivul articol), și imagine profesională. Imaginea profesională poate să fie identică cu reputația profesională.
O altă definiție a brandului, care păstrează aceeași idee de diferențiere, este făcută de Al Ries și Laura Ries, în cartea lor, Cele 22 de Legi imuabile ale branding-ului, și spune așa: “Legea 9, Legea numelui: Până la urmă, un brand nu este decât un nume”. Important e ca acest brand să respecte, printre altele, Legea 22, Legea singularității: cel mai important aspect al unui brand este singularitatea acestuia.
Definiții ale brandului sunt multe, dar nu neapărat relevante. Important, de reținut, este că un brand este un nume al cărui scop este să definească o imagine/ un produs pentru a a-l diferenția de ceilalți.
Ce este brandul de carieră?
Similar cu brandul personal, care practic îi ajută pe ceilalți să te diferențieze față de restul, un brand de carieră este alcătuit din percepția skill-urilor și capacitaților tale în mintea oamenilor cu care interacționezi, fie ei colegi, angajatori sau clienți.
În ceea ce ne privește, brandul de carieră caută să creeze un punct de diferențiere față de ceilalți (cum spune și definiția despre brand).
În ceea ce îi privește pe ceilalți, brandul de carieră devine vocea interioară care va spune “alege această persoană s-o urci la bord în activitatea ta”, voce care devine selectivă în urma unui proces în care va câștiga partea emoțională a brandului, nu cea funcțională ( diferența între cele două este foarte simplă: în timp ce partea funcțională (reputation management) crează o imagine pozitivă asupra capacităților și skill-urilor pentru a crea o atitudine pozitivă spre angajare/colaborare (similar cu ceea ce fac companiile pentru a-și promova serviciile către potențialii cumpărători transformându-i în clienți loiali), partea emoțională a branding-ului de carieră este despre a crea o imagine profesională puternică pentru a se promova pe sine, pentru a crea interes, atenție, a dezvolta încredere, relații, și a transmite un vibe pozitiv).
Care este scopul unui brand de carieră?
Scopul unui brand de carieră este creșterea carierei, un brand puternic fiind bazat pe un portofoliu puternic de skill-uri și împuternicit de o imagine personală bună.
Dacă skill-urile sunt bune, dar nu foarte promovate, brandul va fi generic și nu va ajuta la creșterea carierei.
Dacă imaginea personală este foarte promovată, dar nu are rădăcini puternice (skill-uri), acest brand va fi umflat, instabil și va dispărea rapid.
Bun. Am creat brandul de carieră, însă cum măsuram eficacitatea lui?
Capitalul de brand devine percepția pe care o au alții despre noi, practic ce percepție au asupra atributelor promovate. Ce trebuie să faci este să creezi acel set de skill-uri necesare și să creezi un portofoliu care-ți va permite să-ți construiești imaginea și s-o comunici.
Ca și strategie de brand ne gândim cum să construim un brand preferențial.
Ce înseamnă un brand preferențial?
Practic ce te face special, ce este unic la tine și la cariera ta comparativ cu ceilalți, ce aduci în plus față de ceilalți, atribute personale care vor ajuta în crearea unui brand preferențial.
Acestea fiind spuse, așa ca să limpezim puțin acest concept, am pregătit un E-book gratuit din care să poți învăța mai multe despre brand-ul de carieră, un e-book pe care îl primești atunci când te înregistrezi pe site-ul Workshop-ului de Personal Branding de aici unde ți se va cere adresa de e-mail sau te poți înregistra folosind prin butonul de mai jos.
E un e-book pregătit pentru a intra puțin în lumea Personal Branding-ului, și pentru a te ajuta dacă vei participa la workshop, workshop pe care îl recomand atât liber profesioniștilor cât și celor din Top Management, sau vânzări.
Ți-am dat și câteva motive să participi la acest workshop, aici.
Toate cele bune.