Evoluția Personal Branding-ului în era digitală

Evoluția Personal Branding-ului în era digitală

Cred ca nu mai este un secret pentru nimeni ca era digitala, care a ,,venit,, peste noi de peste 30-40 de ani, a schimbat dramatic piata muncii, dar si perceptia noastra asupra oamenilor din jurul nostru, inclusiv profesional – asa ca astazi as vrea sa vorbim despre Evolutia Personal Branding-ului in era digitala.

Cand ma gandesc la un brand personal ma gandesc la 2 entitati sau 2 identitati diferite – daca pot spune asa – identitatea din online si identitatea din offline. Legea Unitatii, una din cele mai importante legi in Personal Branding, are legatura cu aceste 2 identitati – cea din online si cea din offline. Daca inainte, un brand personal se promova si se crea cel mai bine prin aparitii in presa si media, brandul personal de acum a devenit mult mai mare in complexitatea comunicarii elementelor lui in online – pe retelele sociale.

Avand acelasi rol, de a te face (re)cunoscuta in domeniul tau de expertiza dar si printre potentialii clienti/angajatori/colaboratori, brandul personal din zilele noastre este mult mai usor de promovat avand un larg spectru de canale de comunicare, fie ele online si offline.

Daca identitatea din online tine de caracterul tau ca om, de skill-urile soft pe care le ai  ( sau nu) dezvoltate, identitatea din online tine mai mult de imagine si de vocea ta, de capacitatea ta de a spune povesti.

Denumita si persona, identitatea in online reprezinta identitatea sociala pe care o folosim ca si utilizator de Internet pentru a socializa in mediul online, pe retelele sociale, in forumuri, chat-uri sau jocuri.In functie de obiectivul fiecaruia dintre utilizatori, unii isi folosesc numele real, iar altii raman anonimi folosind pseudonime. Cert e ca indiferent de strategia de identitate abordata, persona in cauza isi va crea o reputatie. Alaturi de numele ales, persona va avea si un comportamnet anum e si isi va exprima si expune identitatea intr-un mod care va genera feedback, suprapunandu-se cine crede ca este/vrea sa fie, cu perceptia celorlalti.

Raportandu-ne la evolutia Personal Branding-ului in era digitala, dar luand in calcul si perspectiva care ne intereseaza pe noi, cea constructiva (metaforic si adliteram), in care vrem sa ne cream o reputatie buna si implicit suntem atenti/atente la ce mesaj transmitem si cat este de autentic, unitar, un brand personal devine unic, singular, atunci cand ne asumam cu nume propriu, nume real (cu exceptia cand numele nostru pare comun si mai sunt si altii cu numele nostru, moment cand trebuie sa luam o decizie de branding). De retinut este ca tot ceea ce vom face sau spune in mediul online ne va afecta si in mediul offline, si invers, asta daca nu exista coerenta si onestitate in pozitionare si comunicare, pentru ca avem tendinta de a ne crea o masca in mediul online. Dorian Wiszniewski si Richard Coyne au studiat folosirea mastilor noastre in cadrul creat de comunitatile online in functie de anumite circumstante vom folosi una din diversele masti pe care le avem, tipul de masca folosit dezvaluind ceva despre noi, cel/cea din spatele mastii de multe ori, ceea ce prezentam este contrar a ceea ce pare a fi, si asta duce la neincredere, chiar si inconstient. Mai mult, evocand o masca de identitate, spun cei doi, persona in cauza isi creeaza o plasa de siguranta datorita fricii ca identitatea va fi furata.

Reputation Management

Rolul Managementului Reputatiei si al Managementului Impresiilor este de a crea o imagine pozitiva pentru a  conecta ceeea ce ceilaltii stiu si nu stiu despre noi.

In timp ce Impression Managemnt este desprea a crea un impact profund, Reputation Management se refera la a controla reputatia unui brand,  fiind un teremen de PR. Reputatia este o constructie sociala bazata pe opinia altor oameni asupra unui brand, fie ca vorbim de brand de produs/serviciu, de companie, de angajator sau brand personal. Pina sa apara mediul online, reputatia se baza fie pe word of mouth, adica recomandari prin viu grai, fie prin experienta proprieȘ daca ti-a placut experienta alaturti de un brand, continuai colaborarea cu brandul respectiv. De altfel, managementul reputatiei se facea prin metode cler definite, cele mai importante modalitati de a controla reputatia unui brand fiind responsabilitatea sociala, vizibilitatea media (prin articole sau comunicate de presa), si/sau sponsorizarile. Relatiile Publice au fostdezvoltate tocmai pentru a putea ajuta brandurile sa isi gestioneze reputatia mai bine. Initial, acestea au inceput prin relatia cu presa scrisa sau cu organizarae de evenimente, insa odata cu aparitia Internetului, PR-ul a evoluat, consumatorii putandu-siexprima opiniile pe orice spatiu digital cum ar fi blogurile, revistele online, forumurile, site-uriel sociale, reputatia inb online reprezentand orice amprenta digitala a branduluoi, acesta insumand intregul continut partajat si feedback-ul primit.

Online Reputation Management: Google is the king

La fel, cand ma gandesc la evolutia Personal Branding-ului in era digitala, ma gandesc ca, odata cu evolutia sptiului digital, ceea ce insemna inainte Managementul Reputatiei a evoluat, devenind segmentat, managementul reputatiei in online si managementul reputatiei in offline. In timp ce primul tine punctual de gestionarea perceptiei publice a brandului, gestionarea reputatiei in online prin Online Reputation Management se traduce prin modelarea perceptiei publice a unui brand, prin influentarea informatiilor despre el, dar si monitorizarea marcii in spatiul digital cu scopul de a echilibra balanta intre feedback-urile negative si cele pozitive, concentrandu-se asupra rezultatelor de cautare a brand-ului respectiv in mediul online.

Managemntul reputatiei in online poate fi masurat cel mai bine pe Google, acesta fiind cel mai folosit motor de cautare.

Asadar, cu cat este mai coerent construit brandul tau, cu atat este perceput ca atare. Am sa iti dau un exemplu, pe cel personal, si o situatie punctuala, raportata la legea Singularitatii – alta lege importanta in Personal BrandingȘ numele meu, inainte de ama casatori este Alexandra Hustiu. In 2014 am cumparat domeniul alexandrahustiu.ro, iar in 2015, dupa casatorie, am preluat numele sotului, legal devenind Alexandra Bibire. Pentru ca in mediul online, dar si in viata reala era cunoscuta cu numele vechi de familie, dars i pentru ca doar in Bacau, la un simplu Google search, apareau alte trei Bibire Alexandra, am pastrat ambele nume in mediul online. Mi-as fi putut simplifica viata pastrandu-mi numele de familie la casatorie, insa efectiv nu m-am gandit la asta- trebuei sa recunosc ca eram la inceputurile vremurilor cand studiam personal branding-ul. si Career Branding-ul. Daca as fi facut-o, probabilm-as fi gandit sa nu imi schimb numele, cu toate ca, tot la un simplu Google Search, mai exista 2 Hustiu Alexandra care apar de cateva ori pe prima pagina in Google – una dintre ele este profesor in SUA si cealalta. tot bacauanca, avocat sau notar- nu mi este clar. Deci, la o simpla cautare, tot ne diferentiem.Ca atare, poti constatat ca niciuna din aceste doua variante nu m-ar fi ajutat la constructia unui brand personal unic, singular, doar din prisma numelui. Insa, daca dai un search pe numele Alexandra Hustiu Bibire, apare doar una- subsemnataȘ iti apare blogul, pagina de Facebook, de Quora, de Linkedin, Pinterest, Instagram, etc si toate paginile unde a fost mentionat  nuemle meu. Apoi, Daca selectezi din bara de sus, Imagini, vei vedea toate pozele pe care le-am incarcat, sau poze din articolele in care am fost mentionata.

Asa functioneaza lucrurile: folosim un motor de cautare pentru a cauta o persoana fizica, un brand personal. Poate fi Google, poate fi Facebook, poate fi, la fel de bine, Linkedin. Cu toate acestea,

categoric Google is the King: prezenta noastra ca brand personal pe Google trebuie creata si monitorizata constant.

Concluzionand, daca as vrea ca tu sa ramai cu o idee principala in urma acestui articol despre evolutia Personal Branding-ului in era digitala, as vrea sa tii minte ca Online Reputation Management este despre cum arati pe Internet, punandu-te astfel in situatia in care trebuie sa gandesti in avans ce, cum si unde va cauta publicul tau tinta informatii despre tine/si sau ce vor gasi acolo.

Acestea fiind spuse iti urez

Pace si Iubire,

Alexandra

 

Tu ce părere ai?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site utilizează fișiere cookie. Prin continuarea navigării, sunteți de acord cu utilizarea acestui tip de fișiere. Mai multe informații pot fi consultate prin accesarea Politicii privind Fișierele Cookie. Politica privind cookie-urilor and Termeni și Condiții

TRANSLATE »
error: Conținutul acestui site se află sub protecția drepturilor de autor. In situația în care intenționezi să distribui, te rog să atribui dreptul de autor afișând vizibil link-ul de unde ai luat materialul. Link-ul trebuie să fie către articolul specific și nu către pagina de start. Nu ai dreptul de a utiliza conținutul acestui blog având la baza motive comerciale decât dupa ce ți se va permite acest lucru. Solicitările de permisiune le primesc pe contact@alexandrahustiu.ro