Personal branding versus management de brand personal

Personal branding versus management de brand personal

Scriind la booklet si pregatind materialele dar si programul pentru Personal Branding Accelerator am realizat, inca odata, cat de gresit este perceput in Romania conceptul de Personal Branding, fiind confundat cu cel de Brand Management (management de brand personal, ca sa fiu mai specifica).

Ce inseamna conceptul de management de brand personal si cu ce difera fata de cel de Personal Branding?

In primul rand incepe cu un proces de constientizare al Sinelui, pentru ca nu poti deveni un brand personal coerent si autentic daca nu esti constient(a) de Sine. Apoi, tine si de dorinta de a te cunoaste, de a te asuma si de a deveni responsabil(a) caci in momentul in care vrei sa devii in brand personal trebuie sa intelegi ca esti foarte expus(a) si ca atare toata lumea va vorbi despre tine si lucrurile se vor rezuma la 2 aspecte esentiale:

“este de incredere? presteaza servicii de calitate?” (daca esti liber profesionist/antreprenor)

sau

“este un/o angajat (a) responsabil(a), pe care te poti baza? are aptitudinile si cunostintele necesare jobului pentru care aplica?” (daca esti angajat(a).

Ca atare, porneste in prima faza de la tine.

Urmatoarea etapa ar fi cea in care vei intelege ca daca tu nu incepi sa iti manageriezi brandul personal (tu sau altcineva, care se pricepe la asta), o vor face altii, in mare parte, in defavoarea ta, mai ales cei din aceeasi zona de expertiza cu tine, pentru ca majoritatea oamenilor sunt competitivi. Supravietuitori. Si ca atare, ca sa existe ei, lovesc in ceilalti sau ii copie. Nu sunt capabili sa fie Creatori. Sa faca diferenta. Si tin musai sa precizez ca ai copia pe ceilalti nu te face uni si autentic, ci o farsa …dar probabil pentru tine nu conteaza asta, caci te intereseaza doar sa monetizezi, nu si clientii tai – adica sa servesti.

Pe scurt,  managementul de brand personal tine de decizia constienta de a ti crea un brand personal si de a-l gestiona (cu sau fara ajutor).

Ca si un brand comercial (sau de companie), un brand personal poate fi gestionat cu ajutorul a doua tipuri de strategii:

  • strategii de impingere  (push) a brandului in piata, cum ar fi PR, Advertising, promovare, vanzarea directa si
  • strategii de tragere (pull) a brandului in piata cum e Personal Branding -ul, Impression Management, Reputation Management, Network Marketing & Relationship Marketing.

Diferenta intre aceste 2 tipuri de strategii este fundamentala: una este orientata spre vanzare si cealalta spre marketing.

Selling approach, adica orientarea catre vanzare, este perspectiva in care Cererea in piata este mare si piata este mica. In acesta situatie, cand piata ajunge la saturatie, vanzarile imping produsele /serviciile catre consumatori cu ajutorul advertising-ului, a promovarii agresive etc.

Marketing Orientation, adica orientarea de marketing, este despre a afla si a produce ceea ce au nevoie consumatorii atunci cand piata ajunge la saturatie, dandu-le acestora oportunitatea sa aleaga din mai multe produse /servicii existente pe piata.

Am gasit in Vaca Mov a lui Seth Godin explicate foarte bine aceste 2 abordari, dar si cum s-a facut tranzitia de la Selling Approach la Marketing Orientation:

Astfel ca, in functie de rolul tau profesional, aceste strategii vor fi folosite mai mult sau mai putin, si evident, in conformitate cu ceea ce vrei sa construiesti. Mai mult, difera actiunile pe care trebuie sa le ai pentru fiecare strategie in parte in functie de rolul profesional pe care il ai: cel de angajat(a) sau liber profesionist/ antreprenor.

Si o sa iti dau un exemplu simplu, pe mine: eu personal nu mi-am facut inca pagina de Facebook de companie, pe care sa pot face advertising ca sa ma promovez caci eu mi-am asumat misiunea de a invata oamenii ce este Personal Branding-ul si cum se face in mod corect si ca acesta nu are nicio legatura cu advertising-ul, in situatia data cu promovarea pe Facebook, Instagram sau Google. Pentru ca exista o diferenta fundamentala intre a te cunoaste ceilalti si a te cunoaste ceilalti si a vrea sa lucreze cu tine. Relevanta in Social Media nu presupune si credibilitate. Incredere. Atat in calitatea ta umana, cat si in cea profesionala. Calitate versus cantitate.

Ce este acest concept de Personal Branding?

Nu este management de brand personal, asta-i clar.

Este, in primul rand, o strategie de tragere a brandului in piata. 

De altfel, este o stiinta care se preda in scolile de business din Statele Unite ale Americii si tine de o materie care se numeste Marketing-ul Carierei. Si aici o sa intervin cu un paragraf micut si cu un alt vis de al meu  – acela de a baga in facultatile de Stiinte Economice aceasta materie, cartea si bookletul putand fi considerate suport de curs caci sunt realizate in urma studierii acestei materii (vezi pe Linkedin).

Acest personal branding se realizeaza in urma unui proces de autocunoastere.

Se poate face si fara, insa vor exista mereu discrepante intre cine esti si cine vrei sa pari ca esti si asta va duce la neincredere. Procesul de autocunoastere poate fi realizat, parerea mea, doar cu un om care a trecut prin el cu adevarat si este un proces de lunga durata, tine de cognitii si comportamente – deci iti trebuie fie un psihoterapeut, un coach, sau efectiv pe cineva care a trecut prin acest proces si care si-a “ucis” ego-ul (asta ca sa iti fie parametru de recunoastere), Sinele Fals.

personal Branding sau cum iti poti marketiza, practic, Sinele, Atat Sinele personal cat si pe cel Profesional. si nu se face oricum.

Vad foarte multe incercari de a crea branduri personale si, din pacate, vad si erorile fundamentale – mai ales incercarile de a parea autentici, care sunt destul de gresite si creeaza tocmai reversul.

personal Branding sau cum iti poti brandui propriile activitati.

Ca atare, trebuie sa fii tu cel/cea care munceste ca sa poti sustine ceea ce spui/faci.

 personal Branding sau  despre  cum iti poti spune povestea personala, cu ajutorul storytelling-ului, sustinuta de dovezi, scotand in evidenta ceea ce faci diferit, ce valoare reala aduci oamenilor. 

Exista niste legi ale acestei materii numite Personal Branding, legi de care ar fi bine sa tii cont atunci cand vrei sa creezi un brand personal – cum spuneam, nu se face oricum.

Personal Branding: acesta devine o arta atunci cand este facut din inima,

cand exista dorinta reala de a-i ajuta pe ceilalti, nu de a deveni cineva important pentru Sine insusi/insasi. Egocentrismul, narcisismul, nu sunt “elemente” ce pot crea un brand personal autentic, de lunga durata, ci doar aparenta unuia. Pentru ca da, poti manipula perceptii, dar nu la infinit si nu cu toata lumea. Mai mult, cred ca cu cat vrei sa fii un profesionist mai bun cu atat vei cauta sa manipulezi mai putin caci iti vei construi relatiile pe incredere, si bineinteles pe termen lung. Idealism, ai spune, in Romania, dar chiar nu este asa. Sunt foarte multe branduri personale autentice dar n-o sa le dau nume pentru ca nu ma folosesc de numele altora ca sa ies eu in evidenta. Veti invata singuri sa le vedeti odata ce deveniti unul.

personal Branding: brandul personal devine efectul, iar identitatea este cauza.

Adica nu pot exista una fara cealalta. Daca identitatea este falsa, brandul personal va fi fals.

Cu cat esti mai real (a), autentic (a), cu atat brandul personal va fi mai puternic.

Mai multe despre toate astea, gasesti in cartea mea, Brandul tau personal esti tu pe care o poti cumpara din pagina dedicata de pe shop, aici.

ps: aseara am primit un cadou frumos, un review la carte pe CloserToFashion.com. Il gasesti aici .

Multumesc honey boney, sa ti se întoarca înzecit 🙂

 

 

Tu ce părere ai?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site utilizează fișiere cookie. Prin continuarea navigării, sunteți de acord cu utilizarea acestui tip de fișiere. Mai multe informații pot fi consultate prin accesarea Politicii privind Fișierele Cookie. Politica privind cookie-urilor and Termeni și Condiții

TRANSLATE »
error: Conținutul acestui site se află sub protecția drepturilor de autor. In situația în care intenționezi să distribui, te rog să atribui dreptul de autor afișând vizibil link-ul de unde ai luat materialul. Link-ul trebuie să fie către articolul specific și nu către pagina de start. Nu ai dreptul de a utiliza conținutul acestui blog având la baza motive comerciale decât dupa ce ți se va permite acest lucru. Solicitările de permisiune le primesc pe contact@alexandrahustiu.ro