Future of Media – tendintele anului 2015 in media, advertising, digital marketing, online publishing, mobile si tehnologie.

Future of  Media sau care sunt tendințele anului 2015 în media, advertising, digital marketing, online publishing, mobile și tehnologie este o conferință aflată la a doua ediție.O scurtă prezentare a acestui eveniment  vei găsi pe pagina oficială.

Live streaming-ul pentru această conferință mi-a dat oportunitatea să asist și eu, așadar am hotărât să scriu ideile principale de la această conferință.

A doua ediție aduce, ca și anul trecut, convergența media: platforme mobile, digitale, dar și media. Acest  eveniment va avea un concept diferit de la an la an, iar anul acesta va fi cu accent mai mult pe viitor  în domeniile media, advertising, digital marketing, online publishing, mobile și tehnologie.

Claudiu Vrânceanu, redactor șef WallStreet.ro i-a prezentat pe cei care vorbesc la această conferință, dar a fost și moderatorul evenimentului în prima parte a evenimentului.

Subiectele discutate în prima parte a zilei:

  • Petrișor Obaia, Owner Pagina de Media/Mass Media:

Tendințe 2014 în TV:

2014 a fost anul în care ProTv a avut cea mai spectaculoasă grilă de toamnă, tăind din costuri.Anul în care, de altfel Antenele au preluat din aceste costuri.

2015 va fi  anul reality show-urilor: cooking, family și safari- un contraatac la adresa celor de la Antene.

De altfel, în 2015 atenția mult mai mică  va fi asupra producțiilor locale, gen Divertis Show.Singura producție locală care mai face performanță este „Las Fierbinți”.

Antenele au preluat masiv din oamenii de la ProTv, având pierderi de imagine, dar și de rating.Audințe au avut emisiuni vechi, marca Intact Group, de genul „Next Star” și „Te cunosc de Undeva”. Intr-un studiu făcut de Discovery s-a descoperit că încrederea în brand este cea mai importantă,  în timp ce conținutul creează brandul.

KanalD a fost lăsat să se descurce singur de către compania mamă Dogan, iar  la TVR în anul 2015 se vor vedea destul de multe mișcări.

La capitolul publicitate au fost cc 6.5milioane  de reclame, piața crescând, televiziunea fiind în continuare un canal media care încă are credibilitate.

Marile posturi comerciale continuă să atragă marii clienți, iar posturile de știri au rămas cu teleshopping-ul din cauza audienței îmbătrânite, dar nu foarte ușor de influențat pe cât se credea.

Valoarea pieței de publicitate  pe tv în România: 200 milioane de euro.

Product placement-ul rămâne o tendință normală, problema fiind însă supra expunerea.Teoretic nu ar trebui să fie atât de vizibil produsul sau brandul care face product placement.Un studiu făcut în SUA spune că acest tip de promovare se va întoarce împotriva respectivului brand, dar și asupra emisiunii/postului tv implicat.

În 2015 vom asista la o revenire în care Adrian Sârbu nu avea voie să fie în mediul Tv din cauza contractului cu ProTv, urmând ca anul viitor cel mai probabil, să reapară pe piață.

Tendințe  2014 în presa scrisă:

Principalele 4 ziare au vândut  55 000 de exemplare/zi.Click vinde 100.000 de ziare pe zi.Supraviețuirea ține de imaginația și creația celor din management și din redacție.

Tendința 2014  în radio: 

ProFm îl aduce pe Andrei Gheorghe înapoi, deși este pe punctul să fie vândut,  cel mai probabil celor de la RDS&RCS.
Cârcotașii s-au dus la Radio 21.

Tendințe 2014  în online:

Schimbare de semantică, online-ul arătând că acolo ne putem exprima, iar  jurnalist își poți face meseria: Gândul.Info, HotNews, Adevărul cu producția video.

Un spațiu care câștigă spațiu în 2015 :  mai mult conținut de calitate.

 

  • Dragoș Stanca, Partner Manager ThinkDigital Romania/Publicitate și publishing: 

Piața de media s-a globalizat agresiv, Facebook  și Google schimbând obiceiuri de consum: 33 de milioane de vizite pe FB, pe desktop în S1 și din Google, pe mobile.65 %  din piața de publicitate e pe Google, 15 % pe Facebook și 20% pe piața locală.

Conținutul apare din mediile online, chiar și pe tv.
Black market e important în continuare pe piață.
Automatizarea procesului de vânzare și de cumpărare cu ajutorul Google și Facebook .

Vom trece de la SEO(optimizarea din search), optimizare pentru trafic, la OAO (optimizarea audieței online), optimizare pentru audiență- va conta calitatea în dauna cantității, conținutul va fi în centrul atenției.

Conținutul trebuie să își merite banii, să fie dezirabil.
Publicitatea va trebui să nu mai arate ca o publicitate.

Online versus Tv: 

1.Actul consumului de media s-a schimbat, devenind activ.Producer+consumer devin Prosumer.
2.200 de h de content video urcat online în fiecare minut.
3.Industria TV încă livrează rezultate datorită faptului că este și foarte bine consolidată: 100 în online vs 1 în Tv.
4.Mobile este poarta de intrare în online: 2,8 milioane de useri pe zi.
5.Facebook devine un competitor real televiziunilor.
6.Payed content își face loc, subtil în mintea consumatorilor, chiar dacă Voyo.ro și AntenaPlay are câțiva subscriberi, fiind concepute ca platforme care livrează content premium.
7.Nu mai există mobile versus desktop, ci multiscreen: ecran mai mic, mai mare.

 

  •  Laura Barbu, Director, Brand & Marketing Communication, Vodafone Romania/Mobile

Totul este mobile astăzi: plățile sunt mobile, documentele sunt  în cloud, socializarea este în online.
Rețelele mobile ne susțin ritmul accelerat cu ajutorul 4G.
Petrecem 3 ore/zi pe mobile: comunicare, gaming, socializare.
Suntem multiscreen, aproape la același nivel cu cel la nivel global: 7h multiscreen, mobile fiind pe locul 2.
Tot mai mulți căutăm astăzi online și din mobil, smarthphone-ul fiind kitul nostru de supraviețuire.

Avem o aplicație pentru orice: 82% au descărcat o aplicație, iar 17 e numărul de aplicații downloadate.Mâine vom avea un video pentru orice: 83% dintre consumatori se uită la video, conținut ce va crește de 7 ori în următorii ani.

Mobile advertising: 95% observă reclamele pe mobil, deși piața nu este suficient valorificată, relevanța conținutului  fiind importantă.

Campaniile fac diferența când sunt activate și în online, și în offline: 74 % caută pe telefon după ce văd reclama la TV.Indiferent de targetul principal, tinerii sunt cei care verifică noutățile și tot ei le răspândesc, așadar trebuie să creăm conținut pentru ei, trebuie să inovăm, să fim pe mobil, să facem aplicații: astăzi suntem în recomandările tinerilor, mâine existăm.

Conținutul video are o rată de engagement de 4,5 ori mai mare decât cel non video, dar nu trebuie să subestimăm imaginile.

Trendul cu cel mai mare boom, dupa video pe mobil, este health&wellness pentru starea noastră de bine, de sănătate: aplicații care pot lua glicemia și trimite către doctorul de familie. bătrânii pot apăsa pe butonul de panică și chema salvarea.

Așadar, mobilul va avea un loc foarte important în viața noastră: human goes mobile, mobile goes human.

Principalele zone albe pentru marketeri: în zona de video să fie generat conținut de entertainment, sau de  „how to”.

 

  •          Răzvan Căpănescu, Chief Creative Officer,  Leo Burnett Group/

Viitorul vine peste noi:

Content-ul va trebui creat fără a insinua publicitate, cum e în filmele de la Hollywood.

Publicitatea nu se va mai simți ca publicitate.

Brief-ul va deveni o  încercare de a furniza ce le place consumatorilor, iar agențiile vor suferi modificări la nivel oragnizațional: nu vor mai avea departamente, gen ATL, BTL, digital, ci vor livra skills-uri, iar fee-urile pentru idei vor crește.Așadar, agenția va deveni un partener, un singur punct de contact.Astfel că agențiile vor livra soluții, nu campanii mergând până la a recomanda crearea unei alte afaceri.

Multiscreen-ul ia naștere.

  • Mugur Pătrașcu, Owner iLeo/Digital Marketing/Comunicare

2015:

Cum faci ca un mesaj de comunicare să ajungă la oameni, in ce fel veți ajunge la oameni în viitor: digital communication.
Trebuie să vă lăudați că faceți comunicare trecând astfel  la comunicarea integrată.
– 3 lucruri care trebuie integrate: content (story telling), community și performance (performanță prin CRM și eCommerce).
– screens matters more,  chanels matters less: contează tipul de ecrane, nu cel de canale.
– advertising nu trebuie să fie advertising, ci trebuie să fim parte din news feed-ul oamenilor.

Trend important: în 2015 va exploda, dar în 2016 va muri: să fim oportuniști vizavi de subiectul zilei, să comunicăm actual.Un mindset : popular culture, topicul să fie tot ce se întâmplă în jur, să aveți o opinie vizavi de subiectul zilei.RTM- real time marketing: nu e important subiectul atât timp cât consumatorii fac legătura cu brandul.

Your product is your culture: story telling-ul va fi în centrul atenției, el va face legătura cu oamenii.

Lumea se tabloidizează, deși e un trend greșit: nu mai folosiți titluri care câstiga atenția dar nu oferă conținut relevant.Useful news devine important, conținutul care să ofere utilitate.

People should always be the focus: trebuie să nu mai privim oamenii ca un bloc, ci prin comunități.Oamenii nu mai vor să fie mainstream.

Vertical communication, trecut , vs horizontal communication, viitor .
Social Media nu este numai Facebook.SM nu greșeste: vă spune cât sunteți de performanți.
Incercați să inventați comunități ca să le puteți da ceva, microcomunități prin care să puteți discuta cu oamenii.

Silent revolutions: internet tv.

Mantra pentru 2015:

Rethink your target.Nu îi mai tratați la grămadă.
Mobile first, media after.
Mobile is driving the globe, go mobile.
A doua parte a evenimentului a avut câteva insight-uri  și mai valoroase, având un mix de Social Media, tehnology și  marketing.

 

  • Claudia Chirilescu, Director General, Spoon Media și Cristian Ursea, Digital Enthusiast, Spoon Media/Social Media
2015 nu este despre mediu sau  despre mesaj, ci despre messaging.
What’up: aplicația făcută de 2 angajați de la yahoo, un free sms.Suportă mesaje video, audio și imagini, mesaj 1 la 1 sau mesaj către grup cu maximum 100 de contacte.Statistic vorbind  fiecare utilizator  shareuiește 7 mesaje video, 40 de fotografii, 80% dintre ei se conectează de obicei de  pe android.
Creșterea de la Q3 2013 => Q1 2014  a avut loc cu ajutorul  baby boomers.
Ce device, ce aplicații folosesc, cât de des le folosesc => informații bune pentru a identifica comportamentul.Ulterior testați un mecanism de interacțiune.Dacă funcționeaza, Go Big.
E un mediu în care puteți aduna feedback, dar în care nu trebuie să faceți advertising direct, în care puteți da o față umană brandului.
Ex: mecanism de concurs: îl comunici pe Facebook, și ulterior comunici 1 la 1 pe what up.
What’up e bun pentru companiile care fac multe campanii de BTL.
Umanizați brandul folosindu-vă de endorseri, oameni care au credibilitate.
  • Mihai Gongu, Creative Director, GMP Advertising/Advertising
Trenduri 2015:
FOMO- fear of missing out, un trend de care nu vom scăpa în 2015.
Cultura consumatorului este cultura contextului: oamenii nu mai citesc cărți, ci sunt pe Facebook.
Fii actual, into context, dar în sens pozitiv.
Brandurile vor trebui să facă față într-un mediu în care utilizatorii fac conținut video de calitate superioară cu mai mult viewership, așadar se vor muta bugete pe vlogging.
Oamenii vor variante, astfel că brandurile trebuie să facă storytelling alternativ: ca brand, să le ceri  oamenilor continuarea poveștii.
Emoji, este japoneza noua cu care se comunică destul de des.Emoji= ideograme.
Ochiul lui Rift/Oculus Rift -ochelari care te ajută să fii parte dintr-un univers al brandului.
Trend pentru conținut video: slow motion cât și backwards.Youtube are 5 milioane de unici pe lună.
TV este key în continuare pentru awarness, iar digital aduce earned engagement.
Viitorul se răpește, nu se așteaptă.
  • ILYAN, Creative Director, Ilyan.com/Tehnology 
 2015 :
Augmented reality : Google Glass and GG  application
Brățările
Google Watch, produs premium
Roboții, tehnologie care încă nu evoluează.
Video înlocuiește textul, așadar Facebook va concura cu Youtube.
Piața de blogging din Romania are cea mai mare putere din estul Europei, iar V-bloggingul (vlogging-ul) este viitorul.
Imparte conținutul video în bucăți și share-uiește-l pentru a avea o rata de engagement mai mare.
Folosește hashtag-ul destul de des- exemplu campania electorală .

 

  •           Tudor Galos, Consumer Marketing Manager, Microsoft

Marketing-ul se schimbă.Și dacă voi, ca marketeri, nu vă schimbați, nu o să mai fiți în marketing.

Marketing-ul s-a schimbat fundamental, a suferit prin:

  • trecerea de la produse la experiențe (marketing experiențial).Experiența se co-crează: o crează atât brandul, cât și utilizatorul.
    – Maparea experienței tale cu cea a clientului brandului tău, nu încerca să-l faci să învețe lucruri noi.
    – Proiectează oferte end to end: gen batteries included pentru jucării.
  • trecerea de la campanii la social relashionship– integrează clientul, nu te focusa pe el.
  • agilemarketing (agilemarketing.net): trebuie să pui o structură în haos.

Rolul marketerului este să satisfacă nevoile clientului într-un mod profitabil pentru brand.

Marketerul trebuie să facă un shift conceptual de la prezentarea produsului la beneficiu pe care îl oferă produsul.
Clienții sunt și raționali dar și emoționali.
Cei 4p au devenit 7p și au legătura cu clientul, dar si cu valoarea.Toți cei 7p sunt procese.

 

Practic, ideal ar fi să rămâi măcar cu aceste idei principale:

  • 2015 va fi anul conținutului de calitate
  • conținut video și bugete pentru vlogging (conținut de entertainment sau de  „how to”)
  • publicitatea nu va mai arăta ca publicitate
  • campaniile se transformă în social relashionship, intregrând clientul
  • campaniile fac diferența când sunt activate și în online, și în offline
  • go mobile
  • dacă nu ești în feed-ul oamenilor, nu exiști
  • încrederea în brand este cea mai importantă,  în timp ce conținutul creează brandul
  • vom trece de la SEO(optimizarea din search), optimizare pentru trafic, la OAO (optimizarea audieței online), optimizare pentru audiență
  • nu mai există mobile versus desktop, ci multiscreen: ecran mai mic, mai mare.
  • automatizarea procesului de vânzare și de cumpărare cu ajutorul Google și Facebook .
  • marketing-ul s-a schimbat fundamental, a suferit prin trecerea de la produse la experiențe, trecerea de la campanii la social relashionship si agilemarketing.
  • rolul marketerului este să satisfacă nevoile clientului într-un mod profitabil pentru brand.
  • clienții sunt și raționali dar și emoționali.

 

După 14 ani de marketing și vânzare directă, am pornit pe drumul antreprenoriatului cu dorința nebună de a schimba ceva în stilul de comunicare și marketizare autohton, nutrind speranța că pot aduce valoare mediului de business local, și nu numai. Pentru misiunea pe care mi-am asumat-o, în calitate de strateg/consultant de marketing, mă recomandă perseverența, empatia și creativitatea, iar analiza și strategia sunt punctele mele forte.

Dar cel mai mult curajul. Pofta de evoluție.

După ce am trecut prin toate etapele evolutive ale meseriei, de la specialist de marketig local la director de marketing național,  mi-am înființat propia agenție de marketing, Brand&Build, prin care îmi doresc să sprijin la crearea și construirea de branduri durabile, consistente.

1 comment on “Future of Media – tendintele anului 2015 in media, advertising, digital marketing, online publishing, mobile si tehnologie.Add yours →

Tu ce părere ai?