Brandul personal, la o rascruce de drumuri

Brandul personal, la o rascruce de drumuri

Despre brandul personal scriu astazi iar, însă mai întâi o sa-ti spun o poveste .

Asta după ce, sper, ai citit despre importanța brandului personal sau orice alt articol din categoria Branding personal, de aici.

Deunăzi, sun la compania de hosting la care am site-urile:

“Bine ai venit la X. Pentru departamentul comercial apăsați tasta 1. Pentru departamentul tehnic, apăsați tasta 2”,  îmi spune robotul din linia cealaltă.

Înghit în sec: “oare sunt singura care înțelege cât e de important Customer Service atunci când prestezi servicii?”

Ascult în continuare: “ Pentru îmbunătățirea serviciilor pe care vi le oferim, acest apel poate fi înregistrat. Continuarea acestei convorbiri reprezintă acordul dumneavoastră.”

“Deci aveți și probleme interne, să înțeleg”, îmi zic în sinea mea, stresată că am blogul picat de la ora 9 dimineața, deși e ora 14.30 și nu mi-a răspuns nimeni la tichetele de asistență trimise.

Și atunci îmi dau seama, încă odată, cum automatizarea pune, accelerat, stăpânire pe noi: întâi trimit tichet, online, și apoi îmi răspunde robotul.

Nici un contact uman. Nici nu îndrăznesc să mă mai gândesc la chat, o fi și ală un program presetat cu răspunsuri la  întrebările frecvente.

“Când si unde a disparut era Human to Human? Și când a început era Human to Robots?“.

Cei de la McKinsey Global Institute au efectuat un studiu în care au analizat 46 de țări și 800 de ocupații, iar descoperirile sunt îngrijorătoare pentru oamenii de rând. Conform studiului, aproximativ o cincime din forța de muncă de pe planetă va fi afectată în viitor de automatizare.

Îndeosebi în țările dezvoltate ca Germania și SUA, mai bine de o treime din angajați vor fi nevoiți să se reprofileze în viitor.  În România, mai bine de 60% din locurile de muncă sunt în pericol de dispariţie din cauza avansului tehnologic (mai multe despre cum ne va afecta automatizarea poți citi aici).

Și apoi îmi aduc aminte articolul acela din New York Times în care Yuval Noah Harari, celebrul istoric de a scris Sapiens și Homo Deus, ne amintește cum am evoluat și cum revoluția industrială din secolul 19 a creat o nouă clasă muncitoare, dar revoluția automatizării de acum, din secolul 21,  va crea o clasă muncitoare inutilă societății moderne.

Discriminarea individuala, parte a branding-ului personal, în viitor

Și caut articolul să-l mai citesc odată. Să aflu ce mi-a scăpat. Inserat în articol, ascult interviul lui pâna la un moment dat:  “In the coming years, in the coming decades, we will face individual discrimination, and it might actually be based on a true assesement of who You are. You will not be able to do anything or almost anything about this discrimination, first of all because it’s just You. They don’t discriminate against you or me because you are jewish, or gay or black or whatever, because you’re You. And the worst thing is it will be true.”

“Deci vom trăi timpuri în care ne vom lovi de discriminarea individuală? În privința căreia nu vom putea face nimic pentru că, în primul rând este vorba de Tine, de cine ești Tu (nu pentru că ești creștin, sau rom, sau evreu, ci efectiv pentru că așa ești Tu), dar în al doilea rând, și pentru ca este adevarat: asa esti Tu?”

Și îmi pun, razvratita, în sinea mea întrebarea: “Adică ceea ce vor spune ceilalți despre tine va fi mult mai important decât ceea ești Tu?

Și ceea ce știi Tu că este adevarat?

Adică ceilalți vor avea puterea să îți spună cine ești Tu și tu să fii nevoit(ă) să crezi asta?

Și mai rău, le vor spune și celorlați?

Practic alții ne construiesc brandul personal?

Iar ceea ce ești Tu, de fapt, nu va fi ceea ce ești, ci ceea ce vor ceilalți ca Tu să fii  pentru că ei sunt mai mulți și Tu doar una/unul?”

“Adică toți ceilalți au putere asupra ta și asupra a Cine ești Tu?”

Mi se pare incredibil !?

Autocunoașterea, cel mai util instrument pentru brandul personal

Dar dacă, totuși, pentru o secundă, ne-am lua Puterea înapoi și am ține-o bine între palme și ne-am spune :

“Eu știu Cine Sunt.

Nu Sunt Cine spuneți voi că sunt.

Iar dacă voi ați înțeles că sunt altcineva, ori nu sunteți capabili să vedeți dincolo de limitele voastre, ori mesajul pe care vi l-am transmis eu vouă nu a fost clar și coerent”.

Pentru ca e si datoria mea, ca si transmitator, să am claritate în comunicare.

Dar cum pot avea claritate în comunicare, dacă eu nu știu cine sunt? Și cum pot avea Puterea asta de a pune limite?  Sau Unde este limita între cum ne percep ceilalți și cum suntem cu adevărat? Unde este echilibrul? Unde este adevărul? Deci cum ne putem crea singuri brandul personal?

Adevărul este în procesul de autocunoaștere

Iar autocunoașterea presupune să fii permanent conștient(ă) de gândurile, emoțiile și valorile tale în orice moment. Prin conștiință de sine, poți fi autentic(ă) și poți rămâne integru ca și individ, și asta îi poate conduce și pe ceilalți pe aceeași cale, intervenind astfel, în tot acest proces, responsabilitatea de lider, formal sau informal, în funcție de situație. Responsabilitate care presupune, de multe ori, și sacrificiu de sine.

Autocunoașterea, este, din punctul meu de vedere, cel mai important instrument în evoluția noastră și fără el, sunt de părere că nu putem efectiv deține control asupra a cum suntem percepuți pentru că va exista mereu o discrepanță între cum ne percep ceilalți și cum suntem cu adevărat. Și când spun evoluție, și mă întorc la situația de la care am plecat, mă gândesc și la cum aleg să reacționez ca și profesionist când aflu că există posibilitatea ca  fiecare dintre noi, din cauza automatizării, să nu mai valorăm nimic pe piața muncii.

În situația dată, nu numai că sunt nevoit(ă) să mă responsabilizez, dar și să îmi asum o meserie și să le-o comunic celorlalți, clar și răspicat: Cine Sunt Eu (pentru că mă cunosc pe mine) și Ce Fac Eu (din punct de vedere profesional). Mai concret, să îmi creez brandul personal.

Iar scopul Branding-ului Personal, ca și strategie, este de a-ți transforma brandul personal într-un brand preferențial.

Ce înseamnă un brand preferențial?  Practic, ce te face special(ă), ce este unic la tine și la cariera ta comparativ cu ceilalți, ce aduci în plus față de ceilalți, atribute personale care vor ajuta în crearea unui brand preferențial.

Urmând pașii în crearea unui brand preferențial, primul pas este crearea awarness-ului prin comunicare, pas care este, de multe ori, și cel mai periculos. De ce spun asta?  Pentru că în acest pas elementul central este, de departe, partea emoțională a brandului tău personal, și anume cel de a crea o imagine profesională puternică pentru a crea interes, atenție, a dezvolta încredere, relații, și a transmite un vibe pozitiv.

De reținut totuși că, ca și brandurile de companie, brandul personal are și partea lui funcțională, limitându-se însă la a crea o imagine pozitivă asupra capacităților și skill-urilor pentru a crea, a construi o atitudine pozitivă spre angajare/colaborare.

        Pe scurt, brandul personal va deveni puternic, și preferențial, atunci când persoana în cauză are capacitatea de a-i folosi ambele părți – atât pe cea funcțională, cât și pe cea emoțională, dar și când brandul personal este autentic, unitar. Nu e destul să ai skill-uri și abilități, dacă nu ești capabil(ă) să relaționezi, să dezvolți încredere, la fel cum, nu este destul să ai abilități sociale, dacă nu ai skill-urile necesare angajării/colaborării.

În timp ce Autenticitatea înseamnă a-ți trăi viața așa cum vrei tu pentru că te cunoști îndeajuns să știi concret ce vrei și în ce circumstanțe ești dispus(ă) să obții asta, nefiind nevoit(ă) să te lași condus(ă) către alte căi, de către ceilalți, Unitatea vizează conducerea vieții private în acord cu personalitatea publică pentru a nu crea o discrepanță între Cine Ești și cum ești perceput(ă) de ceilalți, pentru că elementul surpriză va fi sancționat, de multe ori și inconștient:

 Daca aici am o surpriza, ce alta surpriza ma mai asteapta? .

Pentru că, pe un fundament nesănătos, lipsit de încredere,  nici o relație autentică nu poate fi construită: încrederea este primul, dar și cel mai important factor de relaționare, și doar cu ajutorul lui, în timp, brandul personal va deveni puternic. Preferențial.

Iar încrederea apare atunci când partea emoțională a brandului personal are coerență datorită procesului de autocunoaștere, iar partea funcțională a brandului personal are valoare și consistență.

E un lanț funcțional. Dacă lipsește o singură verigă, se destramă totul.

Asta, evident, dacă ai început să-ți construiești brandul personal.

Dacă nu, sper că ți-am dat de gândit.

Interviul cu Yuval îl găsiți aici https://www.nytimes.com/2018/03/19/world/europe/yuval-noah-harari-future-tech.html

Tu ce părere ai?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site utilizează fișiere cookie. Prin continuarea navigării, sunteți de acord cu utilizarea acestui tip de fișiere. Mai multe informații pot fi consultate prin accesarea Politicii privind Fișierele Cookie. Politica privind cookie-urilor and Termeni și Condiții