Brandul personal – prioritatea ta #1

Brandul personal – prioritatea ta #1

De ce cred ca brandul personal ar trebui să fie prioritatea ta #1? Well, sper să găsești multe argumente în acest articol.

Eu personal experimentez de ceva zile ceva nou și pentru mine, cu atât mai mult cu cât zona asta de online pe mine mă obosește teribil. Înțeleg însă că asta mi-este meseria, deși, dacă aș avea de ales, aș alege să evit mediul virtual; însă, ca noi toți, nu o pot face. Din contră. Și o să îți explic și de ce. Dar mai ales, de ce ar trebui să nu o faci nici tu.

La un anumit moment dat am avut de ales cine vreau să fiu, din nevoia mea de reactualizare) Lucrez la asta foarte mult, mai ales că sunt un Millenial autentic (am zis-o și o mai zic), si sunt la granița între două generații care comunică diferit și mă simt nevoit(ă) să aleg încotro mă îndrept (Baby Boomer comunică pe stilul autocratic, aproape comunist, în timp ce Generația Z* vine din urmă cu stilul democratic: sunt foarte comunicativi, empatici, sinceri, devotați).  Iar noi, generația Y* (născuți după 1977) suntem (citez):

Millenialii sunt cei care detin cheia pentru a scoate la iveală secretele zilei de mâine.

(Barry Salzberg, Global Chief, Executive Officer la Delloite Touche Tohmatsu Limited).

Dacă vezi lucrurile din perspectiva asta, că noi Millenialii suntem la granița între două generații care sunt complet diferite, la polul opus chiar, te poate îngreuna, însă poți vedea și partea plină a paharului, oportunitatea care vine odată cu ea: că poți deveni lider pentru generația care vine.

Evident, varianta în care te conformezi status-quo-ului e mult mai simplă, însă vreau să cred că e o alegere asumată pentru mulți dintre noi – nu de alta, însă generația  Z caută modele în rândul generației Y, așa cum și noi am căutat și căutăm constant modele la rândul nostru;  deși, ei o fac mult mai puțin.

Noi, Millenialii, suntem mai greu de manipulat. Avem pretenții de la companii să se implice în societate, ne-am pierdut încrederea în corporații (mai ales). Nu ne place ideea ierarhiilor la nivel de companie, suntem independenți,  și nu ne place nici să fim constrânși să muncim de la 9 la 17.

Ba mai mult, suntem de părere că o companie nu are trebui să măsoare performanța pe durata exercitării unei funcții, a vârstei sau a numărului de ore lucrate, ci strict pe baza rezultatelor obținute. Un studiu făcut în SUA de Trendera preconizează că, la nivel global, în 2020, 46% din forța de muncă vor fi Milleniali, iar în 2025, 75 % din forța de muncă, ceea ce înseamnă că lucrurile se vor schimba dramatic pentru companii. Influența Millenialilor este atât de puternică, încât companiile vor fi nevoite să devină mai transparente în domeniul lor de activitate și la locul lor de muncă, trend ce va forța un proces de recrutare mult mai onest, devenind din ce în ce mai cooperanți.

Ierarhiile se vor dărâma, mega-clădirile de  birouri corporatiste se vor consolida și se vor transforma în spații dedicate lucrului la comun. Angajații vor putea să lucreze de oriunde și oricând, urmând a fi evaluați strict pe baza rezultatelor pe care le au. Spațiul de lucru va deveni un teren de joacă mai mult decât un spațiu de lucru și o corvoadă, beneficiind  de o cultură a creării proiectelor decât a întreprinderii pe stil vechi. Se estimează că Millenialii stau la un loc de muncă în jur de 2 ani, în timp ce Generația X stă în jur de 5 ani (cei născuți între 1966 și 1976, care au ajuns la maturitate între anii 1988-1994 și au acum 40 – 50 ani ),  iar cei din generația Baby Boom șapte  ani (ani de naștere: 1946-1954 , au ajuns la maturitate între anii 1963-1972  și au acum în jur de 65 de ani ).

În urma acestor estimări, unele companii mari din SUA au făcut deja schimbări organizaționale majore. Companii ca HubSpot sau Netflix  au creat o politică de acordare a unei vacanțe nelimitate și plătite, aceasta fiind considerată nu doar un instrument de recrutare, ci și de ridicare a productivității angajaților, eliminând factorul de stres din viețile lor. Alte companii au mers chiar mai departe, oferindu-le angajaților bani de cheltuială cu pretenția ca aceștia să nu lucreze deloc în vacanță și să se deconecteze de la mediul virtual. Efectul? Frecvența demisiilor în aceste companii a scăzut cu 50%. Aprimo, o companie producătoare de software le garantează proaspeților absolvenți de facultate că responsabilitățile lor la locul de muncă vor crește din primul an. Această politică a făcut ca rata de menținere a millenialilor în cadrul companiei să fie de 85 %. (!)

În România, prima companie care a înțeles acest trend (deloc neglijabil) este Lidl care nu doar că a creat prima clădire sustenabilă, dar a făcut pentru angajați sală de fitness, spațiu dedicat pentru a lua masa, pentru networking, &etc. Cristian Manafu a fost invitat în noul sediu și a făcut niște poze destul de explicite în acest sens, pe care le poți găsi aici .

Ideea este următoarea: companiile care au arătat că le pasă de angajații lor și de cariera lor, au creat un spațiu de lucru plăcut și au dezvoltat spiritul de colaborare, au reușit să atragă și să păstreze în companie talente realmente valoroase. Celelalte trebuie și  vor fi nevoite să se mulțumească cu ce le rămâne 🙂

Alte atribute ale Millenialilor:

  • se conectează prin tehnologie cu familia, prietenii, etc (folosind smartphone-urile și rețelele sociale), deci accesul și permisiunea să o facă vin by default;
  • au transformat munca în joacă, le place să experimenteze, să învețe, să evolueze. Nu se mulțumesc cu puțin și sunt foarte optimiști creând din job un stil de viață ;
  • nu au o problemă în a lucra cu prietenii – nivelul de colaborare e atât de crescut, încât au pretenția ca atmosfera la locul de muncă să semene cu cea de acasă. Acesta e unul din motivele pentru care mulți dintre Milleniali își fac propria afacere, pentru că nu există o delimitare clară între planurile personale și cele profesionale;
  • nu au răbdare să stea ani în șir într-o companie pentru a fi promovați. De foarte multe ori își asumă saltul singuri, riscând. Consideră că promovările ar tebui să fie în concordanță cu realizările și rezultatele, și nu să se bazeze pe vârstă sau experianța la locul de muncă. Ei cred că trebuie să muncești din greu să aduci valoare echipei tale și companiei în care lucrează.
  • au o influență puternică asupra generațiilor mai în vârstă (74 % dintre ei își influențează  colegii și membrii familiei);
  • millenialii sunt primii care au adoptat rețelele sociale, deci schimbarea a venit odată cu ei;
  • ridică stacheta din toate punctele de vedere – de exemplu nu vor doar să li se vândă ceva, vor să participe la procesul de creație, nu se mulțumesc cu puțin;
  • 92% dintre milleniali consideră că o afacere trebuie măsurată și prin altceva decât profit. Ei își doresc să fie de folos comunității în care trăiesc, să schimbe ceva în bine cu adevărat .

Dacă ai citit până aici, ai să spui că Millenialii sunt idealiști. Se prea poate. Ce mi-ar plăcea însă e să constați că este generația care nu numai că are foarte multă putere de muncă acum, ci și generația cu foarte multă personalitate, ceea ce înseamnă că competiția  este și va fi foarte mare. Din ce în ce mai mare, dacă iei în considerare simplitatea cu care te poți poziționa și îți poți comunica punctul diferențiator ( sau propoziția de valoare) în online.

Aici vroiam să ajung: să te ajut să înțelegi piața muncii, pornind de la noi, Millenials, care am devenit o forță, dar care vom fi înlocuiți, la un moment dat, de Generația Z.

Așa cum noi, generația Y, îi înlocuim pe Baby Boomers.

Și acum te întreb, simplu și răspicat: te gândești serios să începi să muncești la brandul tău personal ca să faci față pieței actuale și viitoare, sau aștepți să fii înlocuit(ă)?  Pentru că mediul online este categoric mediul propice să îți comunici brandul în piață, cu atât mai mult cu cât și Baby Boomers a aderat la el, iar Generația Z sunt nativi digitali 🙂 And it’s only up to you.

*Generația Y/ Milleniali s-au născut între anii 1977-1995, au ajuns la maturitate în perioada 1998-2006 și au astăzi peste 30 de ani.  Generația Z s-au născut  între anii 1995-2012, încep să ajungă la maturitate din 2013 către 2020, și au astăzi peste 15 ani, până la 23 ani. Urmează Generația Alpha, care va fi cea mai educată din istorie și începe din 2010.

Resurse: http://claudiatocila.ro/generatiile/  și Dan Schawbel – Manual de Personal Branding.

Tu ce părere ai?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site utilizează fișiere cookie. Prin continuarea navigării, sunteți de acord cu utilizarea acestui tip de fișiere. Mai multe informații pot fi consultate prin accesarea Politicii privind Fișierele Cookie. Politica privind cookie-urilor and Termeni și Condiții

error: Conținutul acestui site se află sub protecția drepturilor de autor. In situația în care intenționezi să distribui, te rog să atribui dreptul de autor afișând vizibil link-ul de unde ai luat materialul. Link-ul trebuie să fie către articolul specific și nu către pagina de start. Nu ai dreptul de a utiliza conținutul acestui blog având la baza motive comerciale decât dupa ce ți se va permite acest lucru. Solicitările de permisiune le primesc pe contact@alexandrahustiu.ro